Thursday, 2 October 2014

Cara Atasi Perasaan Marah

Assalamualaikum



Ehem ehem
hai readers sekaliaaaaan.

Atasi perasaan marah anda !

begini yaaaa. caraa ni semuaa dibaa dah pernah buat dah. Taapi, adaa yang berkesan dan adaa yang tak. Base on the problem laa sebenarnya.

Mehh sinii.. Bacaa, hayaati, daaaaan. Gunakan. :)

1. Zikir banyak banyak. - As a Muslim, kitaa prlu utamakan cara ni. Ingat Allah. Zikir. Ucap  Astaghfirullah. Biasaa nyaa, cara ni berkesan untuk Dibaa.

2. Diam. - Jangan berkata kata bila anda tengah marah keranaaaaa ditakuti bilaa anda      bercakap, orang lain akan terasaa dengan cara kita. Dibaa pernah bersuara time                  dibaa tengah marah. And, the result is, kawan Dibaa ni pulak terasaa. So, bilaa                    diaa dah terasaa, cepat cepat cakap MAAF.

3. Luah kan dekat orang yang dipercayai. - Biasaanya, kitaa boleh share dekat kawan pasal masalah kitaa kan ? Biasaa kalau perempuan share dekat perempuan kan ? Lelaki share     dekat lelaki kan ? Taapi, Dibaa biasaanyaa luahkan dekat lelaki, sebab, kawan kawan Dibaa yang lelaki semuaa lbih dibaa percaya berbanding dengan perempuan. So, share lah  masalah  anda dekat sesiapaa yang anda betul betul percaya.

4. Senyum. - Senyum benda paling mudah untuk kurangkan beban di hati, kurangkan           sedikit rasa tertekan sebab masalah. Senyum sikiiiit :)

5. Conteng kertas. - Haaa, bendaa ni selalu dibaa buat, sebaaaab, bilaa dibaa marah, dibaa tak pandai nak berkataa kataa. So, kertas A4 biasa nyaa jadi mangsa.

6. Selfie. - Hahaha. caraa ni dibaa belum pernah cubaa. Sebab apaa selfie ? Sebaaab,          bilaa kiita  brselfie kan, kitaa mesti tengok balik gambar yang kitaa ambil kan ?  betul tak ? tipuu kalau korang kata tak. Lepastu, korang akan dapat tengok betapaa "LAWA"nyaa muka korang bila marah. Hahahaa. yangg ni gurau gurau jee. Tapi, tak salah kalau mencuba.

PERHATIAN ! 

JANGAN pernah bermasam mukaa.
SEBAB nanti hilang kemanisan muka tu

JANGAN lepas kan geram dekat orang, contohnya marah orang tu even tuu bukan salah dia
SEBAB nanti orang tu akan berkecil hati dekat kita

JANGAN lari dari masalah
SEBAB kitaa tak boleh lari dari masalah, walau lari 1000 batu pun, blum tentu masalah tu tak kejar kita balik.

JANGAN pecahkan barang, hempas atau rosakkan.
SEBAB kesian barang barang tuu, jadi mangsa keadaan.


me